Monday, June 11, 2018

The Satmar Machlokes-Parshas Korach


The following story was told by the Klausenburg Rebbe Zt"l at one of his famous Chumash Rashi Shiur.


The Yismach Moshe told his Einikel the Yeitav Lev Zt"l how he still has a clear memory of his previous
Gilgul as one of the Yotzei Mitzrayim.

The Yismach Moshe described the Machlokes of Korach that there were 3 groups 1) pro-Moshe Rabbeinu  2) anti-Moshe Rabbeinu  
3) sat in the middle who didn't take a stand.

The Yismach Moshe claimed that he belonged to the group who didn't take a stand. The Yeitav Lev Zt"l asked the Yismach Moshe "How is it possible for him not to belong to the group defending Moshe Rabbeinu"

The Yismach Moshe answered him that the Machlokes Korach was not as simple as people think. It was way more complicated and 
above of the Yeitav Lev Zt"l understanding, therefore he can't reveal to him the depth of this  Machlokes.

However, since he didn't belong to the group defending Moshe Rabbeinu (wanting to keep out of Machlokes) 
it was decreed on him that his descendants will be involved in Machlokes.

The Yeitav Lev Zt"l confirmed it and said about himself that even if he would be all by himself in a forest he would end up
getting into a fight with the trees in the forest.


דבר תורה לליל שישי פרשת קורח


זקה"ק (זקני הקדוש) בעל "ישמח משה" זי"ע אמר פעם שהוא זוכר יציאת מצרים ואת השעבוד שם, ועוד חרות בזכרונו צורת ביתו והכלים שהיו לו שם. ואף זוכר את הנוגש שעינה אותו, ואף אם היה רואה אותו כהיום הזה בין אלף גויים היה מכירו.
שאל אותו נכדו, הוא זקה"ק בעל "ייטב לב" זי"ע, האם אתה גם זוכר את מחלוקתו של קרח
בטח שאני זוכר, השיב זקה''ק, היו שם אז שלש כתות. כת אחת אחזה עם משה רבינו, כת אחת החזיקה עם קרח וכת אחת שלא התערבה כלל במחלוקת. (וכאון בן פלת שאמרה לו אשתו מאי נפקא לך מינה עי' סנהדרין ק"ט ע"ב). 
ומאיזה כת היית אתה  - שאל שוב הייט''ל. 
מן הכת שעמדו מן הצד ־ השיב היש"מ. 
היתכן שלא תבעת את עלבונו של משה רבינו ־ שאל הייט''ל.
השיב לו היש"מ: הדברים הם למעלה מהבנתך ואיני יכול לגלותם לך, ואולם בעבור זאת נגזר עלי שיוצאי חלצי יהיו במריבה זה עם זה.

וסיים עלה זקה"ק בעל ייט"ל, ואף אם אשכון בדד ביער יריבו עמי עצי היער, עכד"ק.

ולזה כתב רש"י "פרשה זו יפה היא נדרשת", שכאן לא יתכן לפרש הדברים כפשוטם. כי סודי סודות נאמרו כאן, ואין כאן פשטות כלל ועיקר.

(האדמו"ר מקלויזנבורג, ר' יקותיאל יהודה הלברשטאם, "שפע חיים, ליקוטי דברי תורה על התורה ומועדים", חלק יח', קרח-חקת-בלק, עמ' מט')

1 comment:

  1. Please read my most recent blog post.
    It is only one day old:

    Who are the Palestinians?

    https://shilohmusings.blogspot.com/2018/06/who-are-palestinians.html

    ReplyDelete